About Me

My photo
saya suke diri saye~~~
There was an error in this gadget

My Layout Site

Monday, December 7, 2009

♥ Kisah Harimau Di Kelantan ♥

Pada masa yang lampau dan dahulu, maka terdapat la di suatu kampung yang aman lagi bersih. Kampung ini terletak di KELANTAN. Pada masa itu, haji Amran Arsyad menjadi seorang ketua kampung yang adil lagi saksama. Mahu dijadikan cerita, kampung ini diserang harimau belang. Harimau ini telah membaham ramai manusia. Tak cukup manusia haiwan ternakan juga ia makan. Ketua kampung menjadi semakin resah dan takut. Dengan satu suara terus memanggil semua orang kampung. Maka datanglah semua penduduk kampung itu. Tok ketua telah memilih 3 orang wira kampung yang sudahpun berkahwin.

Tok ketua : Asan, Taib, Nodin, male(malam) ni mu buat la gapo2(apa2) sebab ore(orang) kapung(kampung) stuju doh mu ore di jadikan hero besok. Esok mu ore bawok la gapo2 dehh..
Asan, Taib, Nodin : bereh bohhh!!!
Pada malam itu, Asan dan Taib telah memesan isteri mereka supaya memasak lauk pauk yang sedap2 dek kerana esok nya dah nak kena tangkap rimau. Pada keesokan hari nya mereka bertiga berkumpul di rumah tok ketua.
Tok ketua: Hoh.. mari dowh awok2 ni blako. hoh mu asan, gapo dio mu bawok tuh?
Asan : golok tok!!!! pada masa yang sama sang belang turut berada di semak berhampiran dan terdengar perbualan mereka itu.
Harimau(dalam hati) : Golok?? ahhh.. stakat golok tu, dop(tidak) takut la aku.
Tok ketua : hoh mu taib, gapo pulok mu bawok tu?
Taib : Kawe bawo bedil(senapang). kalu kawe napok(nampak) dio kawe hente(hentam) dio tok.
Harimau : Bedil?? xdan kau bedil kau aku baham.
Tok ketua: bagus2. hoh mu nodin, mu ni blenggang je mu bawok gapo???
Nodin: kawe x bawak gapo2 tok. kawe bawok batang pelir je tok.
Harimau : Hoh???? Batang Pelir??? apo dio plok(pulak) mnate senjato tuh?? hoh.. ini nok keno tanyo ni.. Lalu harimau pun lintang pukang lalu berada lah dio di perkarangan rumah Nodin. Kebetulan isteri Nodin tengah menyidai baju di ampaian, lalu terus harimau menerkam. terkejut isteri lalu menjerit.....
Isteri Nodin: tulunnnnnnnnnnnnnn!!!!....
Harimau : Ehhh kak, jgn jerit kak... kawe nok(nak) tanyo satu benda je. kak jangan takut. kawe dop make kakok.
Isteri Nodin: Gapo dia dik rimau....??
Harimau : Kak, Gapo dio batang pelir tuh kak??
Isteri Nodin: Huh Biso. kalu mu keno, mu histeria kesakitan, kekejangan. kalu dia doh tembok(tembak) silap hari bulan perut mu busung 9 bulan. antara mati hidup je mu. comform..
Harimau bila dengar jer isteri nodin cakap macam tu terus dia gabra dan lintang pukang la harimau ini mencabutkan dirinya ntah kemana. HABIS....

No comments: